onsdag 13 januari 2010

Gigabyte, promenad och en ny ö!

God dag kamrater runt om i världen!

Hoppas allt är lika bra med er som det är med oss.

Lite kort om gårdagen…
Vi lämnade Airlie Beach på eftermiddagen. Innan det hann vi med en lunch på Magnums. Tog väldigt, väldigt lång tid att få in maten så det blev lite stressigt men vi kom med bussen. Den var dock 40 minuter försenad så vi stressade i onödan. Vi borde kanske anat oråd när det gäller maten när vi såg att kocken hade ett meddelande på väggen som sa ”how to prepare a steak” med bilder…

Efter en bussresa på fem timmar var vi framme i Townsville. Vi checkade in på vårt motell, inte lika skabbigt som Paradise Motell In och gick ner på stan och käkade. Efter en kortare promenad så var vi hemma igen och vi alla däckade i våra sängar.

Och för ordningens skull vill vi också presentera Dagens Karlsson för igår: Varför blåser det så mycket idag, det är Winds-day.

Dagens uppdrag var i förutom att gå upp och köpa nytt surf-space till vårt trådlösa bredband också att ta oss ut på den vackra ön Magnetic Island med färjan klockan 12:55. Det kan låta som världens enklaste grej, men har man semester så har man…

Efter frukosten som intogs utanför dörren till vårt Motell så bar det av till fots för det första uppdraget, bredbandet! BoBo hade enligt uppgift läst på ordentligt var det stora köpcentrat låg någonstans i stan där Vodafonebutiken skulle finnas. Det skulle bara vara två kilometer dit och ligga precis bakom kullen… Med bestämda steg gick vi igenom stan ut mot förorten som låg rätt öde på morgonkvisten. Öde ja, det känns lite som Townsville är precis som det står i guideböckerna, en stad man stannar en natt i för att ta sig vidare mot nya äventyr. Det händer inte så mycket här helt enkelt.

Nog om den stan… vi gick och gick och gick, svetten rann ordentligt från TK´s panna men BoBo hade ju sagt att han hade koll på läget. Efter en lååång promenad började Malin fråga lite lokala förmågor om vi var rätt ute, det visade sig att vi gått liiite för långt och vi ställde om vår kurs enligt de nya direktiven. Efter 1 h 45 minuter så var vi så till slut framme vid köpcentrat. Det slogs också ett nytt värmerekord för resan under promenaden, 32 grader.

Väl framme i centrat letade vi reda på butiken och problemet var löst på nolltid. Kapitalstark Stockholmare som Bobo är så nöjde han sig inte med lite bredband, han köpte även in en ny digitalkamera till verksamheten, som han redan hunnit bli bra kompis med. Malin blev också lite sugen på att handla så hon drog till med lite nytt minne till sin kamera.

Vi hoppad sedan in i en taxi (återigen en mycket trevlig chaffis) som stannade till utanför vårt motell där vi lämnat våra väskor och sen drog vi iväg mot färjeterminalen. Färjan gick 1255 och vi hade köpt våra biljetter 1253…

Vad lär mig sig om en sådan här förmiddag? Det finns två sidor:
1. Vi fick ordentligt med motion, fick träffa nya människor, vi slapp massa dötid
2. Ha alltid en karta med dig, kolla skalan på kartan och gå inte på magkänslan…

Vi kommer nog tracka BoBo några dagar för detta men det får han stå ut med.

Färjeturen som tog tjugo minuter var lugn och stillsam. Vid terminalen stod sedan en buss som tog oss till Picnic bay där vi nu ska bo i två nätter. Ett stillsamt område där det mesta man kan göra är att ta det lugnt och njuta av omgivningen.
Under eftermiddagen så provade BoBo och TK om det gick att vila på rummet och det fungerade bra. Malin tillbringade tiden på stranden. Vi har också sett en del häftiga djur
Denna kikade upp ur regnvattenavloppet

I morgon ska vi hyra en bil och utforska öns alla hörn. BoBo´s pojkdröm ska alltså gå i uppfyllelse, han ska få köra på fel sida. Hur det går kommer vi förhoppningsvis kunna rapportera om i morgon.

Nu sitter vi på innegården med en pool som vi provat, färgade lampor som påminner om gamla goda tider på Seghalla och nytvättat tvätt som kommer göra under den sista tiden i landet. En vacker stjärnhimmel hjälper också till att göra denna kvällen minnesvärd.
Denna minikänguru såg vi också. En hoppade precis upp på muren här vid hotellet men vi var inte snabba nog med kameran

Dagens Karlsson: Varför fick BoBo ont han var och köpte bredband? Han fick Nät-verk…