tisdag 12 januari 2010

Whitsunday sailing, dag 2

Nästa dag vaknade vi 06.30 av att skipper Dave drog igång motorerna och vi puttrade iväg direkt. Efter ca en timme stannade vi och fick frukost och därefter hissades seglen och en fartfylld seglingstur tog vid. Målet för dagen var Whitehaven beach, stället alla vill se när de seglar runt Whitsundadayöarna. Dagen innan sade skipper att det inte var säkert att vi skulle komma dit pga väder och vind, men då vissa lät väldigt besvikna bestämde han sig för att starta väldigt tidigt innan vinden blev för stark, så att vi skulle komma dit.

På morgonen när vi vaknat hade vi sett en hel del blå himmel och det såg positivt ut, men under seglingsturen till Whitehaven beach hann det även regna ett par gånger. När vi kom fram till viken på baksidan av stranden var det dock äntligen blå himmel och solen sken för fullt. Vi blev skjutsade in till land av den lilla båten vi hade på släp och därefter var det bara en kort promenad genom regnskogen innan vi nådde fram till paradisstranden omgiven av turkost hav. ”Sanden” på Whitehaven Beach är kritvit men egentligen inte sand utan ”silica” (som vi antar är kisel) som eroderats fram under tusentals år. Vi hängde runt där i ett par timmar innan vi skulle tillbaka till båten för lunch.

Efter att vi lämnat Whitehaven var det dags för en actionfylld seglats runt öns nordspets. Skipper Dave som jobbat på Waltzing Matilda i två månader satte hastighetsrekord med båten och vi var uppe i tolv knop där vi seglade fram på de tre meter höga vågorna. Det stänkte och lutade men det var kul som fan eftersom det kändes som att skipper ändå hade väldigt bra koll på situationen. Den höga hastigheten vid seglingen lyckades kickstarta motorn på den lilla båten, vilket upptäcktes när seglen revades och vi kom in på lugnare vatten.

Sedan var det dags för snorkling igen och stingsuiten/Dyngmandräkten åkte på. Snorklingen var bra och vi såg en massa coola fiskar och koraller. Efter ca två timmar och en kafferast senare var det dags för att flytta båten och hitta nattplats. Skipper hittade en bra vik där vi slog läger och de som ville badade från båten och vi fick se en helt fantastiks solnedgång. Skipper skvallrade lite med någon annan kapten som kom åkande förbi i en gummibåt och fick veta att av de femton båtar som varit vid Whitehaven Beach tidigare på dagen var det bara fyra stycken som åkt runt öns nordspets, dvs det tuffa vägen som vi åkte, på tillbakavägen.
Kvällen blev mycket trevlig och bland annat var det en mycket fin stjärnhimmel som Karlsson beundrade mycket och länge samt en underbar solnedgång.

Det inmundigades en del öl och vin också. Det var ju ändå födelsedag för en av Schweizarna. Snart var det dock läggdags och vi somnade som klubbade sälar. Vissa hade dock redan somnat in redan vid åttatiden. Han kallas numera ”The human Koala” med anledning av att dessa djur sover 18-20 timmar per dygn, och så alltså även Mr Karlsson.

Dagens Karlsson: Om man bråkar på båten och bli arresterad, var hamnar man då? I sol-cellen